هم اکنون نزدیک به ۱۹۰۰ زندانی در سطح ندامتگاه‌های استان اردبیل تحمل حبس می‌کنند که یک سوم این جمعیت را زندانیان جرایم غیرعمد تشکیل می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی  ستاددیه استان، نشست خبری هیات امنای ستاد دیه استان اردبیل با حضور یوسف خدادادی، معاون رئیس کل دادگستری، مراد فتحی مدیرکل زندان‌ها، کریم‌الله محبوبی مدیر نمایندگی ستاددیه استان و دیگر اعضای این مجموعه مردمی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، خدادادی نایب رئیس هیات امنای ستاددیه استان  در سخنانی گفت: ستاد دیه یک نهاد مردمی است که بر اساس وظیفه دینی، شرعی، اخلاقی و انسانی تشکیل شده و دستگیر آن دسته از محکومان مالی غیرعمدی است که بزهکار نیستند و تنها بابت نوسانات اقتصادی (غیر کلاهبرداری) و عدم تمکن مالی روانه زندان شده‌‌اند.

وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت ستاددیه در استان اردبیل دز طول ۱۶سال اخیر نزدیک به ۳هزار مددجوی آبرومند و نیازمند با بدهی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان از بند حبس رهایی یافته‌اند که این نشان از انسان‌دوستی خیرین در توجه به معضلات اجتماعی دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اظهار کرد: در حال‌حاضر ۶۳۰محکوم غیرعمد در زندان‌های استان حضور دارند که مبلغ ریالی آن‌ها عددی معادل ۹۰میلیارد تومان است. این تعداد زندانی ۳۳درصد کل محبوسان استان را شامل می‌شوند.

در ادامه، مدیرکل زندان‌های استان با اشاره به تلاش مسئولین قضایی این استان در راستای کاهش جمعیت زندان‌ها گفت: در ندامتگاهای این استان طبقه‌بندی به منظور تفکیک جایگاه محکومان مالی و بزهکاران انجام شده و می‌شود اما با این وجود فضای زندان برای آن‌هایی که نه بر حسب سوء نیت مجرمانه راهی حبس شده‌اند، آسیب‌زا است و اجرای طرحی که با هماهنگی وزارت کار و امور زندانها قرار بود این افراد در موسسات اشتغالزا مشغول به کار شده و به زندان نروند فعلا توسط دولت محقق نشده است.

مرادی فتحی یادآور شد: حضور یافتن این افراد در زندان از هیچ نظر مناسب نیست چرا که وضعیت زندان به دلیل وجود خلافکاران و بزهکاران مختلف شرایط مطلوبی برای حضور یک شهروند عادی را نداشته و طول زمان باعث می‌شود خواسته یا ناخواسته در وضعیت رفتاری و اعتقادی این افراد نیز تغییراتی ایجاد شود.

 

مدیرنمایندگی ستاد دیه اردبیل هم در این نشست گفت: از جمع ۶۳۰ زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری این استان حدود ۳۵۰نفر واجد شرایط هستند. افرادی که در خارج زندان قرار دارند، یا آن‌هایی که قبلا مساعدت ستاددیه را دریافت کرده‌اند و کسانی هم که دارای سابقه کیفری هستند از جمله افرادی به شمار می‌آیند که نمی‌توانند کمک ستاد دیه را دریافت کنند.

محبوبی گفت: در جشن گلریزان سال ۹۵ و در کل سال گذشته حدود ۸۰۰میلیون تومان کمک‌های مردمی به ستاد دیه استان اردبیل از سوی خیرین پرداخت شده است که امیدواریم امسال نیز شاهد حضور پررنگ مردم و خیران برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در استان باشیم.