در حال حاضر ۱۳ هزار محکوم جرایم مالی غیرعمد در زندان‌های کشور وجود دارد که هفت درصد زندانیان کل کشور را به خود اختصاص داده است.

 

 

به گزارش روابط عمومی  نمایندگی ستاددیه استان اردبیل ؛ همزمان با سالروز ولادت کریم اهل بیت ، امام حسن مجتبی (ع) جشن گلریزان ویژه آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد با حضور حجت الاسلام والمسلمین قاصدی رئیس کل دادگستری و رئیس هیأت امنای ستاددیه ی استان  ، خدادادی معاون رئیس کل دادگستری و نایب رئیس ستاددیه ی استان ، خدابخش استانداراردبیل  ،لطف الهیان  شهردار اردبیل ، عتباتی دادستان اردبیل ، فتحی   مدیر کل زندانها ومدیران دستگاه های اجرای استان و شهرستان در سالن ولایت سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل برگزار گردید.

وسف خدادادی در این مراسم با اعلام اینکه این جشن طبق سالهای گذشته با حضور مردم خیر و نوع دوست و مسوولین  ومدیران دستگاهای اجرایی استان با هدف کمک به  زندانیان جرایم غیر عمد مالی برگزار می شود تا زمینه  ی آزادی زندانیان جرایم غیر عمد وخوشحالی خانواده های آنان فراهم گردد.

خدادادی بابیان اینکه ستاددیه یک ستاد مردمی است گفت : این ستاد با اهدافی مقدس تشکیل  شده  است و در این ستاد به مددجویانی که دارای محکومیت مالی غیرعمد هستند توسط خیرین و خود ستاد دیه کمک می‌شود.

نایب رئیس هیأت ی‌ امنای ستاد دیه استان با اشاره به آمار زندانیان مالی افزود :در حال حاضر ۶۳۰محکوم مالی و غیرعمد در زندان‌های استان با مبلغ محکومیت بالغ بر ۹۰میلیارد تومان در انتظار آزادی به سر می‌برند که امیدواریم در جشن گلریزان امسال همانند سال‌های گذشته  با همت والای خیرین استان مسوولین و مدیران دستگاهای اجرایی زمینه آزادی این مددجویان گرفتار در حبس را فراهم نماییم .

خدادادی تصریح کرد: با زندانی شدن این افراد خانواده‌های آنها نیز می ماند و در ممکن است در  معرض آسیب‌های مختلف  اجتماعی قرار ‌گیرند و خود این افراد نیز در زندان با انواع بزهکاران ارتباط دارند که متاسفانه گاهی بعد از آزادی شاهد هستیم که این افراد نیز دچار بزه می‌شوند و در مجموع حضور این افراد در زندان به دلیل محکومیت مالی و غیرعمد برای جامعه آسیب محسوب می‌شود.

او گفت: در سال گذشته ۲۰۸نفر از زندانیان جرایم مالی و غیرعمد با  با کمک خیرین استان  آزاد شدند که محکومیت  آنها بالغ بر  ۹۴میلیارد ریال  بوده است که از این مبلغ ۲۵میلیاردو هفتصدو دومیلیون ریال گذشت شکات و۷میلیاردوپانصدو ‍‍‍پنجاه وپنج میلیون ریال تامینی مددجویان و ۱۳میلیاردریال کمک ستاددیه ی  کشور واستان و الباقی مبلغ از طریق  تسهیلات بانهای عامل ، حکم اعسار به تقسیط ،پرداختی صندوق خسارتهای بدنی و بیمه تامین گردیده است .

خدادادی معاون رئیس کل دادگستری و نایب رئیس هیأت مدیره ستاددیه اردبیل با تأکید به حضور مردم در جشنهای گلریزان گفت : هر کجا مردم در امور خیر مشارکت داشتند نتایج بسیار قابل توجه بوده  است.

 

مهربان معاون اداری و مالی ستاد دیه کشور که به عنوان نماینده ستاددیه کشور در این جشن حضوریافته بود  گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار محکوم جرایم مالی غیرعمد در زندان‌های کشور وجود دارد که هفت درصد زندانیان کل کشور را به خود اختصاص داده است .

معاون اداری و مالی ستاد دیه کشور اظهار داشت: ستاد دیه در سال ۶۲به منظور کمک به افراد نیازمند و محکومان مالی غیرعمد پایه‌گذاری شد که در مدت فعالیت خود ۱۰۵هزار نفر از زندانیان مالی غیرعمد با فعالیت ستاد دیه در کل کشور آزاد شدند .

او با بیان اینکه امیدواریم امسال نیز خیرین همانند سال‌های گذشته در آزادسازی زندانیان مالی و غیرعمد همت کنند، گفت: در حال حاضر در کشور ۱۵هزار نفر زندانی جرایم غیرعمد داریم که از این تعداد ۱۳ هزار نفر محکومان جرایم غیرعمد مالی را تشکیل می‌دهد و عمده دلیل آنها عدم پرداخت چک، مهریه و نفقه است و این تعداد زندانی در واقع هفت درصد زندانیان کشور را شامل می‌شود.

معاون اداری و مالی ستاد دیه بیان کرد: دو هزار و ۴۰۰نفر از این تعداد محکوم به پرداخت دیه هستند که ۱۴درصد این زندانیان دیه با مبلغ زیر ۲۰ میلیون تومان دارند و ۲۰۶نفر نیز بیش از ۵سال است که در زندان به‌سر می‌برند.

او تصریح کرد:‌ سال گذشته در مجموع ستاد دیه کشور به کمک خیرین و گذشت شکات موفق شد ۹هزار و ۱۴۳ نفر از زندانیان جرایم مالی را آزاد کند که ۷۴۰میلیارد تومان مبلغ محکومیت مالی این افراد بوده است.

مهربان افزود: ۴۰درصد از این مبلغ را شکات گذشت کردند که بزرگترین خیرین ما را شکات خود زندانیان شامل می‌شوند که خوشبختانه با از خودگذشتگی و در کنار سایر خیرین برای آزادی این زندانیان همت می‌کنند.

در ادامه فتحی مدیرکل زندانهاو دبیر هیأت امنای نمایندگی ستاددیه ی استان بابیان اینکه محکومین مالی رده دوم را از نظر فراوانی نوع جرم به خود اختصاص داده است گفت :  متاسفانه بخاطر شرایط بد اقتصادی و رکود و برخی عوامل دیگر اجتماعی جرایم مالی در رده دوم محکومان از نظر فراوانی نوع جرم در زندانهای استان  محبوس میباشند و این باید مورد توجه مسئولان ، برنامه ریزان و اصحاب اندیشه و قلم قرار بگیرد. بسیاری از اینها سرمایه های انسانی و پتانسیل مناسبی برای کار، تلاش و رونق اقتصادی هستند. » وی اظهار امیدواری کرد با یاری خیرین استان و اقشار مختلف جامعه این افراد بزودی از زندان آزاد و در تحقق شعار اقتصاد مقاوتی ، تولید و اشتغال سهیم شوند.

فتحی در این مراسم   از برگزاری جشن گلریزان در شانزدهمین شب از ماه مبارک رمضان در شهرستانهای گرمی و مشگین شهر خبر داد و از عموم مردم این شهرها برای حضور در جشن گلریزان دعوت نمود.

گفتنی است در این جشن از تعدادی از خیران و حامیان ستاد دیه که در سال ۱۳۹۵ با ستاد مردمی دیه استان اردبیل در راستای آزادی زندانیان معسر آبرومند همکاری نموده بودند با اهداء یک جلد کلام الله مجید، تندیس و لوح سپاس تجلیل شدو همچنین آقایان یعقوب عباسی ،مهندس سلیمان زاده ، مهندس حیدری به عنوان خیرین شاخص استان انتخاب شدند.

در پایان این جشن مبلغ کمکهای مالی خیرین به بیش از ۴۰میلیارد ریال رسید .