آفریننده مهر، آن زمان که انسان را سرشت، محبت را در قلبش نوشت و مُهر کرد راز قلب انسان را؛ قلبی که می تپد برای قلبی دیگر، قلبی که به درد می آید از رنج قلبی دیگر. قلبی که شادمان می شود از شعف قلبی دیگر. قلبی که می گذرد از تمام داشته هایش، برای […]

آفریننده مهر، آن زمان که انسان را سرشت، محبت را در قلبش نوشت و مُهر کرد راز قلب انسان را؛ قلبی که می تپد برای قلبی دیگر، قلبی که به درد می آید از رنج قلبی دیگر. قلبی که شادمان می شود از شعف قلبی دیگر. قلبی که می گذرد از تمام داشته هایش، برای قلبی دیگر،  آری زیبایی و شکوه انسانیت آنگاه تجلی حقیقی دارد که آدمی با تمام وجود به یاری نیازمندان جامعه بشتابد و خویش را وقف جامعه نماید ؛ نیازمندان مالی که ناخواسته در ورطه مصیبتی مالی گرفتار می آیند همیشه و همه وقت در جوامع انسانی وجود داشته و منحصر به زمان و مکان خاصی نبوده و نیستند و در جامعه ما نیز هر روزه افرادی بدون اینکه خود بخواهند در این گردابها مبتلا می شوند که بعضاً از کمترین پشتوانه ی  مالی جهت جبران خسارتهای وارده برخوردار نمی باشند.

در سال ۱۳۶۹ رئیس وقت سازمان زندانها ، عبد صالح خدا شهید والامقام حاج سید اسدالله لاجوردی ، دریک بازدید شبانه از داخل زندان  متوجه شدند که تعدادی از ازندانیان در حال خواندن نماز شب هستند که این امر موجب تعجب شهید لاجوردی می شود که ” مگر زندانی هم نماز می خواند “و پس از بررسی  موضوع با این واقعیت روبرو شدند که این افراد ، بدهکاران جرایم غیر عمد ، نظیر جرح و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی و یا بدهکاری مالی غیر کلاهبرداری و یا بدهی بابت مهریه و نفقه میباشند ، که حق النّاس بر عهده ایشان است و تا این دِین پرداخت نشود در زندان بسر خواهند برد .

این نگرش خداپسندانه و انساندوستانه شهید بزرگوار ،  روزنه ی  امید را در دل زندانیان نیازمند آبرومند بدهکار در جرایم غیرعمد ایجاد نمود و بازگشت به آغوش خانواده و اجتماع را در بین این مددجویان پر رنگ تر کرد.

ستاد دیه ی کشور  در سال ۱۳۷۴ با ساختار جدید ، بعنوان یک مؤسسه خیریه و مردم نهاد ، با هدف کمک به آزاد سازی زندانیانی که بخاطر ناتوان بودن در پرداخت دین در جرایم  غیر عمد از جمله محکومیت های مالی غیر کلاهبرداری ، حوادث ناشی ازتصادف  رانندگی ، حوادث کارگاهی ، مهریه و نفقه فعالیت های خود را در سراسر کشور تداوم بخشید .

در واقع اساس این نهاد مردمی با پیگیری شخص شهید سید اسدالله لاجوردی پایه‌گذاری شد و در همان سال اول تاسیس زمینه ی آزادی تعداد ۱۵۶ تَن از زندانیان جرایم  غیرعمد  و مالی را از زندان  فراهم کرد و تاکنون که بیش از سه دهه از فعالیت این ستاد مردم نهاد می گذرد این  آمار به بیش از ۱۵۰ هزار زندانی رسیده است.

 فعالیت ستاددیه در حقیقت در راستای حفظ حیثیت و آبروی افراد آسیب دیده اجتماع بوده و اقدامات خداپسندانه این نهاد از بروز آسیبهای اجتماعی بزرگ و پر هزینه جلوگیری کرده است.

نمایندگی ستاد دیه ی استان اردبیل نیز فعالیت خود را ازسال ۱۳۸۱آغاز کرده و تاکنون توانسته ۳هزارو ۹۰۸تَن از زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد ومالی را با مبلغ محکومیت ۲بیلیون و ۷۱۶میلیاردو۷۴۰میلیون و ۸۹۶هزارو  642ریال از زندان های استان آزاد و به آغوش خانوادهایشان باز گرداند .

در ایام ماه مبارک رمضان سنت زیبا و دیرینه ی گلریزان و جشن آزادی زندانیان جرایم غیر عمد ومالی ، همزمان با فرا رسیدن میلاد باسعادت حضرت امام حسن (ع) کریم اهل بیت در استان اردبیل برگزار می‌شود و بسیاری از زندانیان دربند به میان خانواده خود برمی‌گردند.

امسال نیز نمایندگی ستاد دیه ی استان ۵۲مورد جشن گلریزان مختص ماه مبارک رمضان در سطح استان “۱۲مورد شهرستان ، ۲۰مورد بخش ها ،۲۰مورد دهیاری ها”برنامه ریزی کرده  که به خاطر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا غیر حضوری و از طریق شبکه ها ی اجتماعی برگزار می شود.

از ابتدای سال جاری نمایندگی ستاد دیه استان  تعداد ۱۵تَن از زندانیان جرایم غیر عمد ومالی با مبلغ ۳۱میلیارد ریال از زندان های استان آزاد کرده است و همچنین این نمایندگی   در آستانه ی فرا رسیدن عید سعید فطر همزمان با سایر استان ها در سراسر کشور به منظور گرامیداشت یاد و خاطره ی  شهدای سازمان زندان های کشور مخصوصاً عبد صالح خدا شهید والامقام حاج سید اسدالله لاجوردی ۱۸تَن از زندانیان جرایم غیر عمد ومالی با مبلغ محکومیت۳میلیارد و ۶۲۶میلیون و ۹۲۱هزار ریال  با کمک خیرین انسان دوست از زندان های استان آزاد خواهد کرد.

هرچند در وقوع تصادف و محکومیتهای مالی ، شخص محکوم با بی مبالاتی ، بی احتیاطی ، رعایت نکردن  نظامات دولتی و یا نداشتن مهارت ، مقصّر است و ایکاش فرهنگ  رعایت قانون ، روزی این امور نابهنجار را به حداقل برساند .

دستگیری از افتادگان بخصوص مساعدت به خانواده های زندانیان جرایم غیر عمد ومالی ، امری انسانی، معقول  و مورد عنایت دین مبین اسلام است و جانهای پاک کسانی همچون شهید سیداسدالله لاجوردی ، مرحوم حاج سعید امانی ، مرحوم حاج حبیب الله شفیق ،سید اسدالله جولایی  در کنار دوستان خوشنام ، آبرومند و مردمی مووسس ستاددیه بودند می باشد .