به گزارش روابط عمومی ستاددیه استان، یوسف خدادادی معاون رئیس کل دادگستری و رئیس هیأت مدیره ستاددیه استان در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت : نبود شناخت کافی زوجین نسبت به همدیگر و ضعف و فقر مهارت‌های ارتباطی زوجین از مهمترین علل طلاق در استان است.   خدادادی با توجه به اهمیت ثبات در خانواده […]

به گزارش روابط عمومی ستاددیه استان، یوسف خدادادی معاون رئیس کل دادگستری و رئیس هیأت مدیره ستاددیه استان در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت : نبود شناخت کافی زوجین نسبت به همدیگر و ضعف و فقر مهارت‌های ارتباطی زوجین از مهمترین علل طلاق در استان است.

 


خدادادی با توجه به اهمیت ثبات در خانواده تصریح کرد : بی شک خانواده سنگ بنای جامعه و خاستگاه فرهنگ بوده که رفتار و عقاید هر فرد در آن شکل می‌گیرید و نباید اجازه داد تا کانون گرم خانواده با طلاق به مخاطره افتاده و از هم پاشید شود که به یقین آثار و تبعات سوء گسترده‌ای را در جامعه به دنبال خواهد داشت و موجب بروز بسیاری از بزهکاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهد شد .

وی ضعف آگاهی زوج‌ها از یکدیگر و عدم وجود تعریف مناسب برای ساختار ازدواج را از جمله مشکلات جوانان دانست و گفت: در صورتی که بتوان ساختار و معیار صحیحی برای جوانان معرفی کرده و آگاهی آنها را افزایش دهیم مشکلات خانوادگی و آسیب‌ طلاق در جامعه کاهش می‌یابد.

رئیس هیأت مدیره ستاددیه استان اردبیل با بیان اینکه تفاوت فرهنگی از دیگر علل طلاق است ادامه داد: تفاوت و تعارض چشمگیر دو نسل گذشته و حال ،دخالت خانواده ها در امورات فرزندان باعث اختلاف خانوادگی شده و نسل جدید پذیرای چنین فرهنگی نبوده که این خود موجبات اختلاف و طلاق می شود.

خدادادی تصریح کرد : فشارهای اقتصادی ناشی از درآمد کم ، توسعه فرهنگ تشریفاتی ،تفکیک خانواده ها و استقلال زوجین بعد از ازدواج ،توقعات زوجه از یک سو و ترس زوجها از عدم مدیریت بحران دلیل دیگر طلاق است.

خدادادی افزود : با کنترل ارتباطات موقت و یا نامشروع زنان و مردان، آموزش ساده زیستی، آموزش فرهنگ های سنتی خانوادگی و مبارزه با جرایم در سطح خانواده با توجه به آموزه های دینی می توان از طلاق پیشگیری کرد.

خدادادی با بیان اینکه علت افزایش زندانیان مهریه بخاطر این است که هنوز نگاهی منطقی به مهریه وجود ندارد و تفکر «کی داده، کی گرفته» بین خانواده‌ها حاکم است افزود  : با وجود این‌که بسیاری از خانواده‌ها از پیامدهای مهریه‌های بالا، یا به عبارتی نامتعارف، آگاهی دارند؛ اما همچنان شاهد درنظرگرفتن مهریه‌های سنگین هستیم، مهریه‌هایی مانند ‌سال تولد عروس خانم یا….، و هنوز هم برخی از خانواده‌ها، در توهم این هستند که مهریه که پرداخت نمی‌شود و فارغ از این هستند که مهریه دینی بر عهده مرد است که باید شرعا و قانونا پرداخت شود. هرچند غالباً مهریه در دوران زناشویی مطالبه نمی‌شود و به همین جهت، ضرب‌المثلی در میان مردم رواج پیدا کرده که (مهریه را کی داده و کی گرفته )و این درحالی است که مهریه، دین شوهر به همسرش است و باید عندالمطالبه پرداخت شود؛ ولی معمولاً، زوجه از مطالبه مهریه در زمان استمرار عقد نکاح اکراه دارد . از این جهت، چنانچه مهریه زیاد تعیین شود، چون در عرف و در دوران زناشویی مطالبه یا وصول نمی‌شود، نه‌تنها در تحکیم روابط زناشویی تاثیری ندارد، بلکه خود می‌تواند از دلایل ازهم‌گسیختگی ازدواج و برهم‌خوردن روابط گرم زناشویی باشدوچنانچه به هر دلیلی رابطه زناشویی به هم بخورد و زن در مقام مطالبه مهریه باشد، اگر همسر استطاعت مالی برای پرداخت مهریه نداشته باشد، در صورتی که نتواند «اعسار» خود را در دادگاه ثابت کند، ناگزیر زندانی می‌شود که این امر در قوانین ما پذیرفته شده است.

ایشان با اشاره به پرونده های مهریه در ستاددیه استان و روند رسیدگی به آنها گفت: در حال حاضر تعداد ۷۴فقره پرونده مهریه در ستاددیه استان درجریان است که از این تعداد ۱۲فقره مختومه و ۶۲فقره دیگر نیز درحال رسیدگی و مذاکره با طرفین هستیم که امیدوارم منجر به صلح وسازش و شاهد بازگشت دوباره آنها به زندگی مشترکشان باشیم .