در راستای بهره مندی اثر بخش از ظرفیت های بالقوه مردمی و جلب مشارکت آحاد مختلف جامعه درماه محرم الحرام اولین نشست نمایندگی ستاددیه ی استان با اعضای کانون مداحان استان درساختمان نمایندگی ستاددیه ی استان برگزار شد.

کریم الله محبوبی مدیر نمایندگی ستاددیه ی استان در این نشست اظهارداشت : از سال ۱۳۸۱تابه حال بیش از ۵هزار تَن از زندانیان واجد شرایط جرایم غیر عمد ومالی از زندان های استان آزاد شده اند که از این تعداد ۳هزارو ۶۹۵تَن با پرداخت مبلغ محکومیت ۲۲۸میلیاردو ۴۳۸میلیون تومان توسط ستاددیه استان وکشور و ۱هزارو ۳۰۵تَن دیگر با مراجعه مستقیم خیرین به زندان ها ی استان آزاد و به کانون گرم خانواده هایشان بازگشتند.

محبوبی با اشاره به آمار عملکرد مقایسه ی چهار ساله ی نمایندگی ستاددیه ی استان گفت : هزارو چهل و هشت زندانی جرایم غیر عمد ومالی با مبلغ محکومیت ۱۴۵میلیاردو ۶۱۶میلیون تومان درچهارسال اخیر از زندان های استان آزاد شدند که به تفکیک محکومیت ،مالی ۷۸۷فقره ،مهریه ۲۰۲فقره و دیه ی ناشی از تصادف رانندگی و کارگاهی ۵۹فقره بوده است.
مدیر نمایندگی ستاددیه ی استان افزود :محکومین مالی مجرم نیستند و از بد حادثه به خاطر مشکلات مالی، حوادث رانندگی ، حوادث گارگاهی و یا مهریه گرفتار و در زندان به سر می برند.
اواضافه کرد :با زندانی شدن سرپرست خانواده تنها اعضای آن خانواده با مشکل مواجه نمی شوند بلکه ناخواسته کل جامعه را دربر می گیرد.
محبوبی تاکید کرد: زندان موجب از هم گسیختگی بنیان خانواده ها، طلاق های اجباری و گاهی انحراف های اخلاقی و اقتصادی خانواده ها می شود.


مدیر نمایندگی ستاددیه ی استان کمک به زندانیان جرایم غیر عمد و مالی را یک دین و وظیفه شرعی و انسانی دانست و گفت : با نزدیک شدن به ماه محرم و صفر باید از تمامی ظرفیت های این ماه ها در جهت نهادینه کردن و شفاف سازی عملکرد ستاددیه ی استان در بین مردم بهره برد و با فرهنگ سازی وتغییر نگرش آحاد جامعه ، زمینه را برای جذب بیشتر کمک های مردمی برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد فراهم سازیم .
محبوبی در راستای جذب حمایت های مادی ومعنوی خیرین افزود: زندان جای افرادی است که امنیت و آرامش جامعه را به مخاطره می‌اندازد و مردم نباید محکومین جرایم غیرعمد و مالی را به چشم مجرمان سابقه‌دار نگاه کنندو ما اگر بتوانیم در اذهان جامعه این مقوله را از یکدیگر تفکیک کنیم زمینه جذب حمایت‌های مادی و معنوی خیرین بیشتری فراهم می‌شود.
محبوبی  مردم را حامیان اصلی ستاد دیه دانست و گفت: حضور مردم و کمک‌های آنان دارای برکت خاصی است و این تاثیرگذاری را می‌توان در عملکرد آزاد سازی ستاددیه ی استان دید.
مدیر نمایندگی  ستاد دیه ی  استان  از فراهم سازی زمینه آزادی زندانیان در ماه محرم وصفر خبر داد و افزود: تا اربعین حسینی تلاش خواهیم کرد ۷۲تن از زندانیان جرایم غیر عمد را از زندانهای استان آزاد سازیم.


در پایان این نشست داوود همایون رئیس کانون مداحان اردبیل اظهارداشت که در راستای جذب کمک های مردمی کانون مداحان اردبیل به عنوان سفیران کمک به زندانیان جرایم غیر عمد ومالی کمال همکاری را باستاددیه ی استان اردبیل خواهند داشت و همچنین اطلاع رسانی  عملکردنمایندگی ستاددیه ی استان را در فضای مجازی بصورت مستمر در برنامه خود قرار خواهیم داد، چرا که باید در این رابطه فرهنگ سازی شده و کمک به زندانیان جرایم غیر عمدو مالی  تبدیل به عادت حسنه‌ای در جامعه شود.