مدیر نمایندگی ستاد دیه اردبیل گفت: امسال مردم این استان طی برنامه‌ریزی به عمل آمده میزبان ۱۶جشن گلریزان خواهند بود که این آمار نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته است.

به گزارش نمایندگی روابط عمومی ستاددیه استان، کریم‌الله محبوبی مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اردبیل با اشاره به عملکرد این نهاد مردمی در سال ۹۵ گفت: ستاد دیه با جذب کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در سال گذشته زمینه آزادی تعداد ۲۰۸نفر ( ۳ زن و ۲۰۵مرد) زندانیان جرایم غیر عمد را از زندان‌های سطح استان فراهم کرد که ۱۵۹ نفر از این محبوسان بابت بدهی مالی، ۳۰ نفر به دلیل مهریه و نفقه و ۱۹ نفر هم به علت ناتوانی در پرداخت دیات ناشی از حوادث رانندگی و کارگاهی روانه زندان شده بودند.

اوافزود: کل بدهی ۲۰۸ محکوم جرایم غیر عمد ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که از این مبلغ ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان از سوی شکات گذشت رضایتمندانه اخذ شده است. در کنار این آمار ۵۰ زندانی نیز با مساعدت مسقیم خیرین و مراجعه به زندان‌ها از بند حبس رهایی بافته‌اند.

محبوبی کل منابع مالی ستاد دیه استان اردبیل از طریق کمک‌های مردمی و خیرین برای آزادسازی زندانیان مالی غیر عمد را در سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ۴۲۷ میلیون تومان از محل برگزاری  جشن‌های  گلریزان و ۳۷۲میلیون تومان هم توسط خیرین به حساب ستاد دیه استان واریز شده است.

محبوبی با تقدیر از همیاری نهادهای ذیربط استانی در برگزاری باشکوه جشن‌های گلریزان در سال جاری افزود: پیش بینی می‌شود امسال با استقبال خوبی که از سوی خیرین شده است ۳۵۰تا ۴۰۰ نفر از مددجویان واجد شرایط، یعنی دو برابر سال گذشته از بند حبس استخلاص پیدا کنند.

او گفت: امسال از نظر نوع جرایم کیفری، جرایم مالی و غیرعمد در ردیف دوم جمعیت زندانیان قرار گرفته‌اند که این امر در طول ۱۵سال گذشته بی ‎‌سابقه بوده است. حال اینکه در سال‌های گذشته محکومین جرایم مالی در ردیف سوم و چهارم بود.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اردبیل، یادآور شد: طبق آخرین آمار ۶۲۱ نفر زندانی جرایم غیر عمد در زندان‌های استان اردبیل تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد، حدود ۳۵۰ نفر واجد شرایط مساعدت ستاد دیه هستند که در دو ماهه اول امسال ۵۰ زندانی به کمک ستاد آزاد شده است.

محبوبی کل بدهی ۵۰ زندانی آزاد شده در ماه‌های فروردین و اردیبهشت را یک میلیارد و ۴۱۲میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۴۵ نفر بدهکار مالی، ۴ نفر بدهکار مهریه و یک نفر مربوط به دیه (تصادف)بود.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اردبیل، از آزادی ۳۳ زندانی جرائم غیر عمد در خردادماه سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۲ نفر با پرداخت مبلغ ۸۳میلیون تومان ظرف چند روز  آینده آزاد می‌شوندو تعداد  ۲۱ نفر جهت بهرمندی از کمک ستاددیه کشور به تهران ارسال شده و پرونده ۳۳نفر نیز در دست اقدام است.

مدیرنمایندگی ستاددیه ی استان از برگزاری جشن گلریزان در ۱۶شهرستان و بخش‌های استان اردبیل در طول ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: جشن گلریزان شهرستان اردبیل ۱۵رمضان، مصادف با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در سالن ولایت اردبیل برگزار خواهد شد.