نشست خبری هیأت امنای نمایندگی  ستاد دیه ی  استان  اردبیل با اصحاب رسانه و مطبوعات در آستانه ی برگزاری جشن گلریزان با حضور محمد علی قاصدی رئیس کل دادگستری ورئیس هیأت امنای ستاددیه ی استان ، یوسف خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری  و نایب رئیس هیأت امنای نمایندگی ستاددیه ی استان  درسال جلسات دادگستری کل استان برگزارگردید.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی ستاددیه ی استان اردبیل ؛ حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی ظهر امروز در نشست خبری هیأت امنای ستاد دیه استان با اشاره به فرا رسیدن سوم خرداد اظهار داشت: سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، نماد ایثار و فداکاری رزمندگان اسلام در زمان هشت سال دفاع مقدس است، که جا دارد یادی کنیم از شهدای جنگ تحمیلی چرا که امنیت و اقتدار این کشور را مدیون خون شهدا هستیم.

رئیس کل دادگستری دراین نشست در خصوص فعالیتهای نمایندگی استان گفت : ستاد دیه استان اردبیل در راستای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و مالی فعالیت می‌کند و کسانی که به عنوان زندانیان جرایم غیرعمد  و مالی در زندان به سر می‌برند در واقع بزهکار نیستند بلکه بخاطر مشکلات اقتصادی روانه زندان شدند که به طور قطع حضور این افراد در زندان سبب ایجاد معضلات و آسیب‌های اجتماعی برای این افراد  و خانواده هایشان  خواهد شد .

قاصدی افزود :‌ در حال حاضر ۳۵ هزار پرونده محکومیت مالی در محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف استان در جریان است که با تلاش‌های انجام شده از این تعداد ۷۷۰تن زندانی جرایم غیر عمد ومالی  در زندان‌های استان به سر می‌برند .

قاصدی ادامه داد:  سال گذشته با کمک‌های خیرین ، گذشت شکات ،اعطای تسهیلات بانکی ، کمک ستاد دیه ی استان و کشور ۴۳۷تن از زندانیان جرایم غیر عمد از زندانهای استان آزاد شدند که از این تعداد۳۷۷تن توسط نمایندگی ستاددیه ی استان و۱۰۰تن دیگر توسط مراجعه حضوری   خیرین به زندانهای استان بوده است .

رئیس هیأت امنای نمایندگی ستاددیه ی استان اظهار کرد: تلاش ما این است که بتوانیم در جامعه بین مردم و خیرین فرهنگ کمک به زندانیان جرایم غیرعمد و مالی را ایجاد کنیم چرا که این افراد، افرادی آبرومند و مستحقی هستند که به دلیل شرایط و مشکلات اقتصادی در زندان به سر می‌برند.

قاصدی با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه در طرح مشکلات و معضلات جامعه باید پیش قدم باشند گفت: بدون تلاش اصحاب رسانه مشکلات و معظلات جامعه رفع نخواهد شد و اصحاب رسانه بایستی نسبت به این مسایل پیش قدم بوده و با سازمان های قضایی همکاری داشته باشند.

او افزود: در محکومیت های جرایم غیر عمد ومالی امکان پرداخت و حل مشکل زندانیان از بیت المال و دولت وجود ندارد ومردم استان اردبیل، همکاری بسیار خوب و ارزشمندی با ستاد دیه استان در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمدی داشته و دارند و این هم مرهون آگاه سازی رسانه ها به جوامع است.

رئیس هیأت امنای ستاددیه ی استان  بابیان اینکه  امسال بیشتر از سالهای گذشته نیازمند مشارکت و حضور خیرین استان در جشن گلریزان هستیم از خیرین استان خواست که باحضورپرشور خوددرجشن گلریزان امسال زمینه ی آزادسازی  بیشترزندانیان جرایم غیر عمد را در استان فراهم نمایند .

محکومان مالی زندان‌های استان ۱۹ درصد بوده و بیشتر از میانگین کشوری است

یوسف خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و نایب رئیس هیأت امنای نمایندگی ستاددیه ی استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر ۷۷۰تن نیز در زندان‌های استان محکوم مالی غیرعمد داریم که مبلغ محکومیت این افراد نیز در حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که درصد محکومان مالی زندان‌های استان ۱۹ درصد بوده و بیشتر از میانگین کشوری است.

خدادادی تصریح کرد: در سال ۸۱ ستاد دیه در استان اردبیل فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز در مدت ۱۶ سال سه هزار و ۱۹۲ تن آزاد شدند که میزان مبلغ کمک‌شده بیش از ۱۰۰میلیارد تومان بوده است.

خدادادی  گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته امیدواریم خیرین و مردم در مراسم جشن گلریزان حضور داشته و به این افراد کمک کنند که این مراسم ساعت ۱۹،هفت خرداد در سالن ولایت سپاه حضرت عباس(ع) استان برگزار می‌شود.